Αγαπητέ κ. Νομάρχα,
Κατ' αρχάς διάβασα όλα τα Links που έχετε, καθώς και αυτά που υπάρχουν στις παραπομπές (δλδ. βάθος 2). Το έκανα για έναν και μόνο λόγο: Δεν μου αρέσει η καταστροφή του περιβάλλοντος. Νομίζω ότι το έχω κάνει σαφές΄και ότι σε λίγο καιρο.. θα σηκωθεί η γή και θα μας πλακώσει και.. ούτε menhir στον κόρφο μας...
Το γεγονός που με προβληματίζει είναι ότι σχεδόν όλα αν όχι όλα τα κείμενα, είναι κείμενα ενός blogger και για ένα τόσο σημαντικό θέμα, θα περίμενα τουλάχιστον και μια δυό εξωτερικές παραπομπές. Ύστερα απο μια συνοπτική, αναζήτηση, παρατήρησα ότι οι μόνες σελίδες αντίθεσης στο θέμα είναι αυτές από τα "μυστικά του κόλπου". Το γεγονός αυτό είναι λογικό να δημιουργεί μια κάποια δυσπιστεία. Επίσης, καλό θα ήταν ο Μηχανικός Περιβάλλοντος να μιλήσει επώνυμα και με αποδείξεις, ώστε να υπάρξει ο αντίλογος που όλοι θα θέλαμε για ένα τέτοιο θέμα.
Και έρχομαι στο θέμα αυτό καθ'εαυτό:
Παρακάμπτω όλους τους λόγους οδικών αξόνων. Για τον απλό λόγο ότι η εξ' ολοκλήρου μεταφορά του αεροδρομίου πιθανόν κοστίζει περισσότερο από τα μεταφορικά μέσω περιφερειακού για τα επόμενα 25 χρόνια και σε συνδιασμό με την "υποβάθμιση" μιας άλλης περιοχής, προφανώς και κρίνεται άσκοπη.
Η δημιουργία επίσης ενός αεροδρομίου πολύ κοντά στην "βιομηχανική" ζώνη δεν είναι ενδεδειγμένη, διότι θα μπορούσαν να δημιουργήθούν προβλήματα, λόγω υψηλής επικινδυνότητας της περιοχής. Επίσης σίγουρα δεν είναι δόκιμη η μεταφορά ανθρώπων/τουριστών/εμπορευμάτων μέσω μιας τέτοιας ζώνης.
Προφανώς η μεταφορά, αν γίνει θα γίνει τουλάχιστον 10χλμ μετά την έξοδο της θεσσαλονίκης, προς Αθήνα εν μέσω χωραφιών και κοντά στον ποταμό. Θα συμβούλευα, όπως ακριβώς ζητάτε περιβαλλοντική μελέτη για τον θερμαϊκό, να ζητήσετε και γι' αυτή την περιοχή. Μάλιστα, για την περιοχή αυτή θα ήταν πιό δόκιμο να ζητήσετε πολυκριτιριακή αναλυτική μελέτη διότι θα αλλάξει η χρήση της περιοχής οπότε, ακόμα και αν δεν υπάρχουν περιβαλλοντικές επιπτώσεις (κοινωνικές είναι πιθανές). Ας σημειωθεί ότι η μεταφορά του αεροδρομίου της Αθήνας έγινε αντίθετα σε όλους τους ανωτέρω παράγοντες και σίγουρα σε λάθος σημείο. Ας μην επαναληφθεί το λάθος. Σε κάθε περίπτωση, καλό θα ήταν να μην προτρέπετε προς αυτή την λύση πριν πάρετε στα χέρια σας μελέτες που θα αφορούν στην περιοχή μεταξύ Θεσσαλονίκης-Αξιού.
Όσο αφορά τώρα στην επέκταση του αεροδρομίου μέσα στην Θάλασσα. Ο Θερμαϊκός είναι ένας κλειστός και ιδιόμορφος κόλπος. Η ανανέωση των υδάτων του γίνεται με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς. Για το σκοπό αυτό θα σκεφτόμουν πάρα πολύ πριν πειράξω τις ροϊκές γραμμές του κόλπου.
Σε βάθος 50-80 χρόνων είναι σίγουρο ότι θα έχουμε δημιουργία κάποιον "προσχώσεων" και "διαπλάτυνση" των παραλιών από την πλευρά του ρεύματος. Όσο για την διάβρωση, δεν είμαι σίγουρος ότι αντιλαμβάνομαι τον μηχανισμό με τον οποίο θα συμβεί.
Επίσης, το σίγουρο είναι ότι θα αλλάξει η θερμοκρασία και η σύσταση του νερού σε μια έκταση γύρω από το διάδρομο, μεταβάλλοντας τις συνθήκες ευτροφισμού αλλά και τα είδη που ζουν στην περιοχή αυτή.
Αυτά θα μπορούσαν να αποφευγθούν βέβαια με σωστό προσανατολισμό της επέκτασης. Δεν έχει σημασία πώς θα γίνει και αν θα τηρηθούν τα ίδια πρωτόκολα με την Ιαπωνία. Σημασία έχει ο προσανατολισμός. Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για μια σχεδόν κλειστή θάλασσα!
Θα ήθελα λοιπόν να γνωρίζω και ποιά θα είναι τα ακριβή σχέδια επέκτασης. Μια αεροφωτογραφία και μια εκτίμηση του πού και πως θα γίνει η επέκταση θα ήταν πολύ χρήσιμη και θα αύξανε τα επιχειρήματά σας, μιας και πιστεύω ότι είναι δύσκολο να προσανατολίσεις σωστά τον διάδρομο, αν και δεν είναι αδύνατο.
Μετά απ' όλα αυτά λοιπόν, και με δεδομένη την ευαισθησία του υδάτινου κόσμου, την ιδιομορφία της συγκεκριμένης περιοχής και την άποψη που διατυπώνω συνήθως για "όσο το δυνατόν λιγότερες επεμβάσεις στην φύση όπου μπορούμε", θα προτιμούσα να δώ μια επέκταση του υπάρχοντως αεροδρομίου στην ξηρά, με έστω μικρή επιχωμάτωση της θάλασσας, αλλά χωρίς το στήσιμο ενός τεράστιου "λιμενοβραχίονα" οι επιπτώσεις του οποίου είναι ούτως ή άλλως πολύ δύσκολο, έως και αδύνατο να εκτιμηθούν.
Με τιμή,
Darthiir the Abban
πειτε απλα ποιον να πλακωσω και που....